Under måndagens kommunfullmäktige kom den allmänpolitiska debatten till stor del att handla om huruvida vi ska benämna Sundsvalls invånare som kunder eller medborgare. Debatten har på många sätt spårat ur då det för oppositionen bara verkar finnas et

Under måndagens kommunfullmäktige kom den allmänpolitiska debatten till stor del att handla om huruvida vi ska benämna Sundsvalls invånare som kunder eller medborgare. Debatten har på många sätt spårat ur då det för oppositionen bara verkar finnas ett alternativ - medborgare, och absolut inte kunder. För oss i majoriteten är alla Sundsvalls invånare medborgare vilket innebär att man har både rättigheter och skyldigheter.

Men alla människor har inte i behov av samma typ av skola, vård, omsorg eller kultur och fritidsarrangemang - speciellt inte allt på samma gång. Därför är det viktigt att man preciserar begreppen när det gäller medborgarnas kontakter med kommunen.

För medborgare kommer man alltid att vara, men det vi i Koalitionen vill understryka är att när en individ eller ett företag behöver kommunens tjänster skall denne behandlas som en kund, med allt vad det innebär av god service, vänligt bemötande och ett professionellt hanterade av ärendet. I de fallen blir medborgarbegreppet för luddigt.

Koalitionens ambition är att i Sundsvall ska det vara enkelt att starta och driva företag, det ska inte vara krångligt att få bygglov, man ska kunna välja skola fritt och när det gäller hemtjänst och omsorg ska man själv kunna välja utförare utefter varje individs behov. Men självklart ska allt finansieras gemensamt via skattsedeln. Med detta följer att samtliga anställda inom Sundsvalls kommun har kundfokus eftersom varje enskilt ärende är unikt, och bör behandlas därefter.

Därför är det oroväckande att ta del av den syn Socialdemokraterna har på vårt införande av ett kundperspektiv och framförallt på våra företagare i vår kommun. Under den allmänpolitiska debatten yttrade Oppositionsrådet Peder Björk (S) ordagrant följande från talarstolen:

 "Självklart är det inte kunden som är viktigast för en affärsman, utan det är ju butiken. Den egna verksamheten kommer aldrig riskeras av en butiksägare bara för att tillfredsställa en kunds behov. Tvärt om, så kommer butiksägarna till varje pris att värna sitt eget och försöker snarare skapa behov, än att tillfredsställa de som finns."

Det visar tydligt på vad han har för bild av företagare och det kan i sin tur vara en förklaring till varför Sundsvall har legat så långt ner på näringslivsrankningarna. Peder Björk avslutade sitt anförande med att berätta om den kampanj Socialdemokraterna startat som går under parollen: "Jag vägrar vara kund", till detta har de tryckt knappar som de alla bär för att understryka budskapet ytterligare.

Vi anser att Peder Björk visar bristande respekt för företagare i allmänhet och även på en trångsynthet vad gäller Sundsvalls invånare. Peder Björk borde be alla Sundsvalls företagare om ursäkt och i synnerhet gäller detta alla Sundsvalls duktiga människor som arbetar inom handeln. En näring som är mycket viktig för Sundsvalls utveckling!

Vi vill inte att denna diskussion ska urarta i någon pseudodebatt, där begreppen medborgare och kund ställs mot varandra. Vi anser att oavsett om man är medborgare i Sundsvall, eller om man har en kundkontakt med kommunen så förtjänar man en högre nivå på den politiska debatten. Dags att ta bort den röda spaden ur sandlådan och börja behandla våra medborgare och kunder med den respekt man förtjänar.

(inlägget är en debattartikel av mig och Magnus Sjödin (M) i ST) 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback